7. Internal Touch

SENSI INTERNI / INTERNAL SENSES

Internal Sense of Touch …what structure does it have?
temperature
structure (liquid, foamy, viscous, jelly, crystal, crunchy)
chemical and pseudo-caloric sensations
texture, friability, meltability
astringency and fatness 

The volume of information provided by a food product at a tactile level after it has been placed inside our mouth is impressive. It makes us understand the level to which this sense determines the perception of the organoleptic qualities of a product even before its taste and savor.

A product that is not yet cooked is immediately perceived through the sense of touch present inside our mouth, just like its temperature, structure (liquid, foamy, viscous, jelly, crystal, crunchy), texture, friability, meltability, astringency and fatness.

Other important parameters, still linked to the sense of touch, are the chemical and pseudo-caloric sensations. In a somewhat misleading way, these make us augment the perception of a product that in reality has an objective physical temperature: chili-pepper as having an irritating hot sensation, and mint as having a cold refreshing sensation.

 

…versione italiana

Tatto interno   …che struttura ha?
temperatura
struttura (liquido, spumoso, viscoso, gel, cristalli, croccante)
sensazioni chimiche e pseudocaloriche
testura, friabilità e scioglievolezza
astringenza e grassezza

Il numero di informazioni che un alimento può fornirci a livello tattile dopo che è stato portato all’interno della nostra bocca è impressionante, e ci fa capire quanto questo senso determini la percezione delle qualità organolettiche di un prodotto prima ancora che di gusto e sapore.

Un prodotto che non è al giusto grado di cottura viene percepito immediatamente attraverso il tatto presente all’interno della bocca, così come la giusta temperatura di servizio, struttura (liquido, spumoso, viscoso, gel, cristalli, croccante), testura, friabilità e scioglievolezza; astringenza e grassezza.
Altri parametri non secondari, sempre legati alla tattilità sono le sensazioni chimiche e pseudocaloriche, che hanno la capacità di farci percepire in modo forse un po’ ingannevole un prodotto che oggettivamente ha una temperatura come caldo con il peperoncino o freddo con la menta.

email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.